31 jan. 2011

Lagen om upphovsrätt



Tradera verkar ta lagen om upphovsrätt lite oseriöst! Har fortfarande inte fått svar från dem angående mönstret samt bilden som blev stulet. Har dessutom hittat mängder med auktioner som strider mot lagen. Man får tex inte sälja vidare delar av tidningar så alla som säljer mönster från en dagstidning/veckotidning bryter mot lagen! Vi som använder oss av mönster i stort sett dagligen måste bli duktiga på vad lagen innebär samt hjälpa till att upprätthålla den. Använd loggan här uppe och sätt in på era bloggar, länka till detta inlägg så fler får veta vad som gäller.

Jag uppmanar alla som besöker Tradera att anmäla olagliga auktioner till granskning. Är vi många som gör detta så borde Tradera få upp ögonen för problemet och göra något åt det! Använd gärna texten nedan:


Denna auktion strider mot lagen om upphovsrätt (1960:729). Då det ej är tillåtet att sälja vidare urklipp från t.ex. tidningar, figurer som skapats från mönster som ej är ens egna samt att sälja vidare mönster som man ej är copyright till! Var vänliga och ta bort annonsen snarast!


Detta gäller angående lagen om upphovsrätt:
Så fort någon har skapat någon som är unikt och originellt så träder lagen om upphovsrätt in! Man måste alltså inte som skapare anmäla sitt verk någonstans eller skriva att verket är skyddat av lagen, lagen gäller oavsett. Har man gjort ändringar på ett originalverk så får man upphovsrätt till den nya versionen men har ingen rätt att sprida originalet. Detta gäller tex om man översatt ett mönster som i mitt fall med de virkade baby conversen.

Man bryter mot lagen om man sprider vidare ett verk eller delar utav det, både vid försäljning samt som gratismaterial. Man får alltså inte sälja ett mönster eller delar av ett mönster eller lägga ut det gratis på sin blogg tex, såvida man inte har tillstånd att göra detta ifrån upphovsmannen. Enbart personen som skapat verket kan ge dessa tillstånd som kan ge lite olika rättigheter.

Man får inte heller sälja verk som skapats utifrån ett mönster tex, däremot är det i regel tillåtet att ge bort skapade verk gratis. Observera att detta är något som upphovsmannen i så fall måste ge tillstånd till, genom att tex skriva detta i mönstret!


Läs hela lagen om upphovsrätt HÄR!


16 kommentarer:

  1. Fy så fräckt detta är..
    Sitter och funderar på vad det var jag sålde på tradera som gjorde att det kom upp en röd text om att man inte får sälja vidare mönster och sånt..

    Jag kommer att anmäla jag också nu..

    Hoppas du får nån rätsida på detta, jag får känslan att tradera inte bryr sig, så länge dom får sina pengar!
    ha en bra dag!
    /inkas

    SvaraRadera
  2. Hej igen

    Jag har kollat på hennes auktioner som säljer ditt mönster på babyskor. Om du kollar hennes kommentarer eller tidigare auktioner har hon sålt ett exakt likadant mönster eller om det var färdiga babyskor tidigare. Du får stå på dig. Jag anmälde en som skulle ha Traderas provision i betalning också och hon fick sluta med det. Så fick man inte göra.
    Hälsningar Siv Mormor S

    SvaraRadera
  3. Heja heja !!! Jag lägger genast upp loggan på min blogg occh länkar till det här inlägget. Är vi många så går det.
    Bra att du tog upp det där med tidningar, det var nämligen någon som sa att man får sälja delar av en tidning men jag var tveksam.
    Sen är dom som säljer tidningsdelar så fräcka så dom begär lika mycket för några sidor som hela tidningen kostar! Ej allt för gamla nr går ju ofta köpa från förlagen.
    Jag ska memorera tradera säljaren som säljer ditt mönster så jag inte någonsin köper något avv henne av misstag!

    SvaraRadera
  4. Det här var intressant! Jag håller på att läsa en del om upphovsrättslagen och finner den ganska bristfällig. Hoppas att det är ok om jag ifrågasätter ditt resonemang ovan för att se vilka motargumenten är?

    Om jag köper en redaktionell tidning finns det förmodligen både bilder, texter och kanske mönster i. Skulle man då inte ha rätt att sälja vidare den tidningen bara för att det finns verk i tidningen som skyddas av upphovsrättslagen? Jag har ju på inget vis ändrat originalverken eller påstått att det är jag som är upphovsmakare till verken ifråga. Jag säljer bara vidare en produkt eller delar av en produkt som jag själv betalt pengar för.

    Enligt dina argument ovan skulle ju i så fall all andrahandsförsäljning av tryckta produkter vara olaglig enligt upphovsrättslagen? Eller?

    SvaraRadera
  5. svar Lisa:
    Hej Lisa, kul att du utmanar mig lite :) I regel får man sälja vidare exemplar som man själv köpt, tex DVD-filmer, CD-skivor osv. Givetvis får man inte kopiera dessa och sälja kopiorna. När det kommer till tidningar är det lite luddigare.

    Varje designer har egen upphovsrätt för sitt eget mönster även om det finns i en tidning. Så när någon klipper ut ett mönster från en tidning och säljer så är det inte upphovsrätten till tidningen som bestrids utan till den enskilda designern. Såvida man inte kan vara säker på att denna designer varit död i minst 70 år så får alltså inte detta mönster säljas.

    Såvitt jag vet skulle det alltså vara ok att sälja hela tidningen eftersom det då är förlaget som är upphovsman och inte de enskilda designers/upphovsmän som kan finnas med i tidningen.

    Men all andrahandsförsäljning är dock inte tillåten heller, finns speciella regler för en del saker. Så är man osäker och vill göra rätt för sig så bör man prata med den som har upphovsrätten för verket.

    Hoppas det blev lite klarare :)

    SvaraRadera
  6. Har precis lagt in loggan på bloggen. Tycker själv det är väldigt intressant eftersom man hare sett en hel del på tradera. Tycker det är dålig stil av Tradera dessutom att inte ta det på allvar!

    SvaraRadera
  7. hej jag håller med er allihopa det är förjäkligt att det finns folk som inte kan skilja på mitt och ditt och att är inte ok att tjälla saker från andra jag har inte upplevt detta på tradera men från min blogg till andra som tar mina ideer som sina och har mage att skriva att det är hon som hittade på det och lottar ut mössan som sitt mönster så jag vet hur du känner dig.
    det är jättetråkigt. kram på dig och lycka till!

    SvaraRadera
  8. Tradera verkar blunda o "gilla läget" när det gäller de som bryter mot upphovsrätten med mönster från tidningar. Har anmält otaliga sådana, men inget händer. Så nu orkar jag inte mer. Bra att fler engagerar sig. Ska också lägga in logga hos mig. Den syns bra och kanske väcker en och annan "syndare" om de besöker mig.

    SvaraRadera
  9. Hej igen,

    Att det inte är lagligt att kopiera verket och sprida är jag med på, det framgår tydligt av lagen att endast upphovsmannen har rätt att framställa exemplar av verket (med vissa inskränkningar).

    Men att det skulle vara tillåtet att sälja hela produkten men inte delar av produkten (i det här fallet tidningen) har jag svårt att finna något stöd för i lagen. Kan du hänvisa mig?

    Att prata med upphovsmannen i fall där man är osäker är nog ingen bra idé då upphovsmannen kan vara precis lika okunnig om lagen som den som frågar. Personligen tycker jag att lagen ska vara tydligare annars blir det som nu, mycket tyckande men inget vetande om vad som egentligen gäller.

    SvaraRadera
  10. Jag är tvungen av eget intresse att lägga mig i dessa "kommentarer"

    De e så här va.. vad beträffar nätet så är det väldigt krångligt att säga nu för tiden att, de är mitt, och de är ditt, då jag själv virkar fårn en tjej som lagt upp vad hon säger: sina mönster och att on i nuläget tappat intresset och därför är det tillåtet att från hennes sida sälja virkade figurer, bakverk, och convers (som är för övrigt väldigt lika många andras... )

    Hur kan ni alla som är nej sägare till försäljning säga att "Just DET mönstret är mitt...."

    De går inte då de kanske cirkulerar ett ANTAL månster som praktiskt taget är identiska.. för man kan inte virka en prinssestårta på ett anat sätt än en kupol, botten , och virkad spets med ros...
    Alltså man kan ju inte göra den fyrkantig.. och för att förändra mönstret räcker de ju i krast prat att bara minska eller förstora...

    Tänka alla vantar, mössor,tröjor som gjorts under åren som säljs till och med i stora klädeskedjor, eller grytlappar... Nä jag tycker att om man inte vill ha någon försäljning på sina älsklings mönster då ger man varken ut böcker eller publicerar mönster överhuvudtaget...

    Jag virkar i träning för min finmotorik (rekomendation av läkare) MEN... jag kan ju inte knacka dörr och dela ut figurer , och så kostar det faktiskt en slant med säkerhetsögon och garn.. de e inte gratis..

    Så lite får man nog vara i öppet sinne när man lägger ut mönster, och framför allt kolla upp så inte oskyldiga människor drabbas av "avstängning" osv på tex tradera för att de är tillåtet att sälja från den ena, men ite för den andra.. För det går knappt att se likhet på vissa mönster!

    SvaraRadera
  11. Hej madde
    Du har uppenbarligen aldrig skapat ett eget mönster för då skulle du inte kunna säga sådär. Du verkar inte förstå arbetet som ligger bakom att komma på en originell ide och sedan skriva ner detta för att dela med sig till andra.

    Hade du uppskattat det arbete som vi designers lägger ner så skulle du inte heller vilja sälja vidare det du virkat! Det är en sak att ta en mindre summa för ditt arbete om du ger bort till familj och vänner men att massproducera eller tjäna pengar på ett gratismönster är bara skamligt!

    Det är alltid otillåtet att sälja mönster eller virkade saker om mönstret inte är ditt eget så det är knappast någon oskyldig som drabbas av avstängning i det sammanhanget.

    Visst kan det vara svårt att se skillnad på vissa mönster men vi som designar kan se skillnaden, det lovar jag! Så istället för att sno andras mönster så kanske du kan försöka hitta på något eget ifall det är pengar du vill tjäna!

    Tror knappast du hittar några som helst sympatier för dina åsikter i virkvärlden!

    SvaraRadera
  12. Kan du tänka dig att jag faktiskt ahr skapat egna mönster.. och även blivit beskyylld för att snott, bara för att de vart så "lika"
    Så jag vet hur de är och vilken tide de tar att skapa mönster....
    Hm intressant, kan inte finns någon menning i mitt inlägg där de står att jag ska massproducera och tjäna pengar på de...

    Jag tycker bara att har man virkat 2-3 av samma sak i olika färger för att ha något att göra kan de ju inte vara så farligt att lägga ut för en mindre slant...
    Jo se du vännen jag har blivit oskyldigt anklagad.... och det är inte kul när man då sitter som du säger i timmar och repar upp och gör om repar upp och gör om...

    Jag har gjort som sagt egna mönster, men tycker mest de e kul att dom sprids, mig egna prägel vill folk ha, de tycker jag är något att vara glad över, sen vem som gör dom är väl sak samma? eller? jag kan ju tänka helt fel med att vilja sprida min averk som tillexempel konstverk, tavlor, foto..

    Jag e ledsen men jag bryr mig faktiskt inte om jag får några som helst sympatier... Tycker däremot om att folk VILL sprida de jag skapat, och de jag inte vill att andra ska kunna sälja, vilket de blir hur som haver... De lägger jag ju inte upp...

    SvaraRadera
  13. Min tanke med att lägga ut mönster gratis är för att fler ska kunna få ta del av mönstret och använda det. Det innebär ju inte att jag vill att folk sak tjäna pengar på något som är mitt.

    Jag har jobbat hårt för mitt varumärke och det är jag stolt över, därför vill jag behålla mitt goda namn och rykte. Det kan jag inte när andra smutsar ner mitt varumärke genom att kopiera mina saker. Så det spelar visst roll vem det är som gör sakerna.

    Jag säljer mina mönster till hela världen och har för närvarande mina mönster i ca 25 olika länder. Det tycker jag är oerhört roligt!

    Men när någon tar mitt gratismönster och säljer mönstret eller tjänar pengar på att ta beställningar på saker från mina mönster då blir jag ARG!

    Jag blir arg för att det inte bara strider mot vad jag tycker är etik och moral utan för att det även strider mot svensk lagstiftning.

    Tycker du att det även skulle vara ok att kopiera märkesväskor, kläder, skor osv och sälja? Eller får man kopiera någons tavla och sälja den?

    Som sagt det jag blir frustrerad över är att dessa människor som stjäl faktiskt lurar sina köpare och tjänar pengar på ett oärligt och brottsligt sätt.

    Lagen om upphovsrätt borde bli striktare så att vi designers faktiskt kan få ut ersättning från dessa lurendrejare!

    Fick även ett telefonsamtal från Tradera idag som kommer att varna säljaren ifråga och ifall samma ska händer igen så kan det bli tal om permanent avstängning från sajten. De säger också att de ska kolla över sin policy för att se om något kan göras där för att förhindra denna typ av stöld!

    SvaraRadera
  14. Oj, det var inte meningen att starta ett gräl. Lagen om upphovsrätt lämnar verkligen en hel del utrymme för tolkningar vilket är vad jag är intresserad av.

    Jag ska bara göra ett sista litet inlägg i debatten då jag förvisso tycker att det är bra att saken debatteras men jag tycker samtidigt att det är oroväckande att folk svänger sig med förbud hit och dit och hänvisningar till lagar som de inte tycks ha läst eller förstått.

    Faktum är att vidareförsäljning av en produkt som är skyddad enligt upphovsrättslagen är helt i sin ordning. Det finns till och med ett namn för det: First sale doctrine. Googla det och se! Om detta inte skulle gälla för tidningar vill jag gärna se den källa som styrker detta!

    Vad gäller mönster rent generellt så skyddas de faktiskt inte alls av upphovsrättslagen (Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk) utan av Mönsterlagen (Mönsterskyddslag (1970:485)) och för att skyddet ska gälla krävs det en registrering hos Patent- och registeringsverket och kraven för skydd är att mönstret skall vara nytt och särpräglat. Det skall inte finnas identiska mönster men heller inte mönster som ger samma helhetsintryck hos en kunnig användare av mönstret. Jag skulle tro att många hantverksmönster inte uppnår detta.

    SvaraRadera
  15. Nä lisa som jag sa.. man kan inte göra en prinssestårta på annat sätt än kupol, botten, spets ocg ros.. Så allas "egna" mönster kring en prinssestårta tror jag är svår fångat...

    och de flesta ursprungsmönstren kommer ju från Kina.. så en ändrad maska hit eller dit, gäller nog inte som en stor förändring för att kallas mitt......
    Men anmäls det till patentverket DÅ är det en helt annan sak...

    SvaraRadera
  16. Mycket intressant diskussion! Och viktig. Jag har skummat igenom era inlägg, och har massor att säga jag med, men har en bebis och en treåring som pockar på uppmärksamhet, så jag kan inte sitta här vid datorn nån längre stund nu. Återkommer!

    SvaraRadera